Friday, December 4, 2009

salah saya, salah awak

mari kita bayangkan betapa terharunya jika seseorang sanggup mengaku kesalahan kita.. fuh, seperti kita berada di awang-awangan... hihihi... macam nak buat kesalahan setiap hari. yalah, sebab bukan kita yang tanggung pun kan kan kan.. T_T

sekarang, cuba bayangkan jika ada orang bercakap macam ni masa anda kecik-kecik dahulu
'awak, saya tak nak kawan dah dengan awak, jadi mulai sekarang, saya dah tak nak main kawen-kawen dengan awak, awak kahwinlah sorang-sorang... duduklah kat atas pelamin kayu tu sorang-sorang sebab pengapit awak tuduh saya ada skandal dengan kawan dia.. (=.=').. hahaha. sangat comel..

atau, bagaimana pula 'awak, bagitaulah kakak awak, kalu nak jemur kain tu, janganlah jemur kat ampaian rumah saya kalau ampaian awak dah penuh, mak saya tak dapat jemur pakaian seragam sekolah saya tau.. saya benci awak..' T_T.. ok, adakah ini angan yang terlalu obsesi bagi anda...? ^^,

jangan menghukum orang lain atas kesalahan yang dilakukan oleh orang lain... but, manusia sentiasa berubah.. sentiasa mahu menghukum orang lain yang tidak bersalah atas kesalahan yang dilakukan oleh seseorang.. sehingga memberi impak maksima yang kurang baik dalam hidupnya.. impak maksima... amboi natalia, baik punya ayat.. T_T..

bila seseorang yang tidak tahu mana punca dan datangnya gosip-gosip liar (ceh...:P, macam artislah pulak ya).. sudah pastinya sedikit sebanyak perasaannya akan terguris... even me, sudah lali dengan semua itu, tutup mata dan pekakkan mata, hahaha..

pernah suatu hari seseorang datang kepada saya dan menceritakan segala-gala apa yang berlaku selama ini terhadap dirinya, saya tersenyum dan berkata.. 'berani kerana batul, takut kerana salah'.. hehhe.. pandainya kau menasihat orang.. haha.. ok, tipu, kalu ikut perasaan saya yang sebenar, 'eh, kau dah beli belum soletap untuk gam mulut dia tuh?'.. sangat kejam.. T_T... setakat ni, syukur Alhamdullilah saya masih boleh bersabar.. T_T

kenapa kita takut untuk mengaku melakukan kesalahan yang kita buat.. secara jujur, saya juga akan menyembunyikan certain-certain perkara yang saya rasa perlu sembunyikan, but the end, saya sendiri akan mengaku.. contohnya.. eyt eyt kan dah cakap rahsia, mana boleh bagitau.. hahaha....:P.. tetapi dalam pada masa yang sama saya akan mengaku jika saya sesuka hati sesedap rasa memakai kasut orang lain.. TETAPI, saya akan bagitau selepas saya gunakan..:). girls, are you reading this? T_T.. saya juga tidak merahsiakan yang saya belum menghafal lagu universiti saya sepanjang tempoh orientasi hari tu.. dahlah tak hafal kan, dengan muka selamba angkat tangan yang saya tidak hafal lagu.. T_T.. saya pasti akan tersenyum sipu jika saya didapati mencuit sedikit makanan yang ada di atas alas pinggan makan.. (rumah sewa saya masih mengekalkan tradisi melayu asli, duduk lantai untuk makan..:P)

no liar, no life.. ya.. tetapi kenapa kita ianya harus sampaikan menyusahkan orang lain.. kesian seyh kat orang tu, tak pasal-pasal dia yang kena... sama jugak seperti pepatah.. 'kerana nila setitik, rosak susu sebelanga'.. er.. batul tak peribahasa ni.. ok, sila rujuk kamus sekarang.. ^^,

tiada siapa yang sempurna, tiada yang tidak melakukan kesalahan.. tiada yang hidupnya akan naik selalu.. tetapi ingat.. janganlah kerana seseorang, orang lain yang kena hukum..tak boleh! tak boleh! ada kena mengena tak ayat nih dengan baris pertama perenggan nih.. T_T..
marilah kita bersama-sama melakukan yang terbaik, baik diri anda, mahupun diri saya, ok, tiada kena mengena langsung...mengarut jer saya nie kan? huhuh.. T_T





p/s : saya masih tidak dapat upload gambar-gambar lawatan saya kerana masalah laptop yang lebih berat berbanding berat diri saya sendiri.. :)

No comments: