Friday, December 18, 2009

syukran..


sekadar gambar hiasan.. :)

manusia sering sahaja ingin kelihatan sempurna, baik fizikal mahupun dalaman, that`s what people want - PERFECT - i think they should realized that no one in the world is perfect.. people do the mistake.. mereka sendiri ada kekurangan dan kelebihan.. it`s just depend on us how to accept kekurangan yang ada dalam diri kita mahupun orang lain..


kita sepatutnya bersyukur dengan apa yang kita ada, jangan mengeluh kerana kekurangan dan jangan berlagak dengan kelebihan, setiap kekurangan ada kelebihan, dan dalam kelebihan itulah terselit kekurangan... banyak yang mengeluh kerana kekurangan diri masing-masing. sebagai contoh, penampilan diri.. kebanyakan orang yang bertubuh gempal atau gemuk mengalami masalah keyakinan diri.. T_T.. dan hanya seorang sahaja yang ingin mengempalkan dirinya.. T_T.. saya sentiasa mahukan badan yang sihat.. :) bagi saya, tak guna jika seseorang itu bertubuh gemuk atau kurus tetapi ditimpa pelbagai 1001 penyakit, nah.. amik kau.. sapa suruh tak bersyukur tubuh sihat... Y_Y..

mereka bertanya tentang tips pemakanan yang saya amalkan.. Ya Ampun, serius tak ada, sungguh!. saya makan sampai dua tiga pinggan nasi setiap hari, makan makanan ringan berpek-pek, minuman bergas bertin-tin dan makan malam pada pukul 2, 3 pagi.. dan kadang kala saya bantai tidur berjam-jam sejurus selepas makan.. serius, saya melakukan semua itu... dan saya rasa bahagia melakukan kerja yang tidak berfaedah itu.. T_T... saya boleh makan tiga empat kali setiap hari memandangkan teman serumah saya boleh bekerja di restoran kerana tahap kecekapan memasak amat mengagumkan saya.. :) mungkin kerana saya suka berjalan, berjogging, memilih tangga berbanding lif dan berenang di kolam renang serta bersauna setiap hujung minggu..? T_T.. entahlah, i don`t know..? Y_Y

bersykurlah weyh dengan apa yang anda ada.. bukan mudah untuk dapat semua tu.. cuba tengok kat tempat-tempat yang lebih susah.. kesian dowh... berterima kasihlah dengan apa yang anda ada sekarang ni... jangan mengeluh dengan keadaan fizikal anda.. gemuk kurus bukan ukuran untuk hidup bahagia,, even yang kurus seorang ni pun tengah beriya-iya nak gemukkan badan, tapi dalam proses membatalkan niat kerana perempuan itu bersyukur dengan apa yang ada sekarang.. T_T..(sebenarnya dah penat dah nak naikkan berak badan, makan ayam bergolek-golek pun takkan naik punya.. sigh~)..

lawa tak kalau kurus? comel tak kalau gemuk..? tidak!tidak!tidak!.. anda tidak boleh mempunyai persoalan yang sedemikian.. kurus gemuk hanyalah satu perkataan yang menggambarkan bentuk fizikal seseorang itu. bukan penampilan atau personaliti seseorang itu, kalau nak diikutkan, banyak orang yang gemuk sekarang maju kedepan seiring dengan arus globalisasi yang kian meledak dan anjakan paradigma.., er, nampak skema sangatlah ayat tu..T_T.. jangan kerana bentuk fizikal kita tidak berani tampil menyahut cabaran. people will respect you because of you, not how you size.. cehhh... :P..

begitu juga dengan paras rupa, jangan tertipu dengan wajah-wajah yang bertopengkan bedak 2 3 inci.. pakailah bedak tebal mana pun, celak hitam mana pun, kalau hati dah tak secantik wajah, tiada guna, no point..useless.. T_T.. biar secantik mana pun wajah kita, seburuk mana wajah kita, keyakinan diri kena ada, beauty comes from the heart.. biarlah orang kata macam beauty and the beast, like a prince frog, but we still can be like a Cinderella. trust me.. it not about how you cover your pimples, how you shape your lips, how many you put your eyeliner, how much mascara do you use.. it`s all about natural beauty that 'naturally' comes. as a women, all the makeups are the basic things, yes, definitely but it have to seiring dengan peribadi yang baik..

diulangi, setiap kekurangan ada kelebihan dan kelebihan itu terselit kekurangan.. :) akhir kata dari saya, renung-renungkan dan selamat beramal.. hehehhe

No comments: